پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261814
جايگزين سوئيفت و دلار مشخص شد
تاریخ انتشار : 1402/03/21 08:58:31
نمایش : 546
دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي گفت: روپيه، روبل، يوان و پيام‌رسان داخلي سپام، به ترتيب از ماه آينده جايگزين دلار و سوئيفت در مبادلات تجاري مي‌شوند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ فرهاد مرسلي دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي در برنامه مجله اقتصادي فرصت شبکه جهاني جام جم با تاکيد بر اين که 12 مصوبه  مهم تجاري در اجلاس اخير اتحاديه پاياپاي آسيايي مصوب شده است، گفت: مقامات بانک مرکزي هند و پاکستان اذعان داشتند که کفه مصوبات به نفع ايران بوده  و تجار ايراني از اين مصوبات بيش از باقي اعضا استفاده خواهند کرد.

مرسلي با تاکيد بر مصوبات مهم و اثرگذار بر تبادلات تجاري تجار ايراني و ساير تجار عضو اين اتحاديه تاکيد کرد: ما مصوب کرديم که تجار مي‌توانند حساب روپيه باز کنند. اين سيستم‌ها با نام‌هاي (ACU) اي سيو- روپيه ؛ اي سيو-يورو و اي سيو-دالر است و تاجر ايراني مي‌تواند در ايران حساب روپيه نزد بانک‌هاي عامل که در فهرست سايت اتحاديه موجود است، داشته باشد و با اين حساب تجارت کند و يک ماه ديگر اين مصوبه اجرايي مي‌شود.

دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي افزود : در واقع تجار ايراني مي توانند فاينانس روپيه، دلار و يوان و همچنين ارزهاي محلي داشته باشند و از تحريم‌هاي موجود به واسطه دلار و سيستم سوئيفت راحت شوند.

وي با اشاره به مصوبه تشکيل سبد ارزي محلي براي مبادلات تجاري ميان اعضا به صورت پاياپاي گفت: منظور از مبادلات تجاري پاياپاي اصلا تهاتر کالا نيست و همه مبادلات با استفاده از ارزهاي محلي اعضا و در واقع پول انجام خواهد شد که مبادلات با روپيه هند  هم از سر گرفته شد و  ارزهاي  غير اعضا يعني  يوان چين و روبل روسيه هم اضافه شده است.

مرسلي افزود: تصويب سبد ارز محلي از مهمترين تصميم اين اتحاديه است که نرخ تبديل مناسبي داشته باشند  و مراحل مطالعاتي و پايلوت در حال به پايان رسيدن است و فضاي آن شبيه سپام ( «سامانه پيام رساني مالي الکترونيکي) خودمان با نام جديد يعني ايسيومر است.

وي در مورد اين که ايا اين مصوبات فرصت تبادل چند چانبه را در اين فضا فراهم مي کند يا صرفا دو جانبه، گفت: اساس نامه اتحاديه براساس تبدلات پاياپاي چند جانبه برنامه ريزي شده، اما نکته مهم اين است همان طور که دلار يک شبه ارز جهاني نشد اين سبد محلي هم به سرعت انجام نمي شود و نمي توانيم شعاري بگوييم که 6 ماه ديگر کامل دلار را کنار گذاشته ايم زيرا اين يک روند تدريجي است.

دبير اتحاديه پاياپاي اسيايي در خصوص نوع پيام رسان ميان اعضا هم گفت : سپام ارزي بانک مرکزي ايران به عنوان پيام رساني داخلي ميان اعضاي اتحاديه پذيرفته شده است که استفاده اعضا از ان براي ايران کارمزد دارد و شش ماه ديگر تا اماده شدن پيام رسان مشترک خود اتحاديه، اعضا بايد از اين پيام رسان به جاي سوييفت استفاده کنند.

وي با اشاره به مزاياي مهم استفاده از مصوبات اجلاس تهران و اتحاديه پاياپاي اسيايي گفت : ما در اين مصوبات امکان استفاده از سواپ داريم و کشورهايي که بدهکار هستند مي توانند وام هم بگيرند. هند در اين اجلاس بسيار قوي ظاهر شد و حالا  بعد 15 سال دو کشور موريس و کشور بلاروس هم تقاضاي اضافه شدن دارند که در حال طي کردن مراحل پاياني اين عضو گيري هستيم.

مرسلي با اشاره به اهميت حضور موريس در ميان اعضاي اتحاديه پاياپاي اسيايي تاکيد کرد: بانک مرکزي موريس دبير خانه مربوط به اتحاديه افريقا يعنيکمسا ( اتحاديه شبيه به ACU ) ولي بزرگ تر با حدود سي عضو است  و در واقع اضافه شدن موريس باعث  مي شود که هم ان ها بتوانند در جلسات ما شرکت کنند وهم ما در جلسات ان ها و هر دو اتحاديه بتوانند از خدمات يکديگر استفاده کنند.

وي خاطر نشان کرد: بر اساس اساس نامه اتحاديه پاياپاي اسيايي، هر کشوري ازهر کجاي دنيا مي تواند عضو اتحاديه پاياپاي اسيايي بشوند و خدمات متقابل داشته باشيم.

گفتني است تا کنون سيطره دلار با سهم 27 درصدي آمريکا از تجارت جهاني وجود داشت،‌اما از چند سال اخير کشورهاي مختلف مانند چين،‌ روسيه، هند، برزيل،‌آفريقاي جنوبي، ايران، اندونزي و اخيرا عربستان قصد دارند در قابل پيمانهاي منطقه‌اي مانند شانگهاي،‌بريکس،‌ اتحاديه پاياپاي آسيايي و اکو مبادلات تجاري خود را با ارزهاي محلي به جاي دلار تسويه کنند.

کارشناسان و حتي مقامات آمريکايي اذعان دارند،‌ سلطه و سيطره دلار در مبادلات جهاني به ويژه در مبادلات نفت و انرژي در حال کم رنگ شده است.

پيام رسان سوئيفت که يک پيام رسان اروپايي انحصاري در مورد مبادلات بانکي بود ،‌ کم کم در حال کنار گذاشتن از سوي کشورها است،‌ طبق تصميم مديران بانک مرکزي اعضاي اتحاديه پاياياي آسيايي که اخيران در تهران برگزار شد،‌مقرر شد که پيام رسان داخلي جايگزين سوئيفت در مبادلات بانکي اعضاي اين اتحاديه شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html